In Duitsland neemt het aantal verkochte BEV (batterij) auto’s rap toe. Het aantal hybrides neemt net zo snel toe maar het aandeel is 20% terwijl het aantal verkochte BEV auto’s op 8% staat. Dit is een trend die zich gemakkelijk liet voorspellen en dat heb ik dan ook eerder gedaan. in 2019 kondigde ik aan dat er een enorme come-back gaat komen voor hybrides. Nog even de redenen op een rij.
- De producenten hebben er gewoon belang bij, vanwege regelgeving. Daar waar de hybrides vroeger duurder waren, prijzen ze deze auto’s nu gunstiger.
- Dat betekent dus ook dat de gemiddelde werknemer qua bijtelling ook weer kan gaan kiezen voor hybride. Tevens vielen hybrides door het duurdere prijskaartje net buiten budget van de leaserijder. Dat is nu dus ook verleden tijd.
- Steeds meer mensen gaan de voordelen van hybride rijden zien. Daar waar men vroeger nog ‘gewoon’ een handgeschakelde 4-cilinder kocht, merkt men nu dat een ‘automatische’ hybride heel prettig rijdt. Ook het benzineverbruik is gewoon lager en dat is voor particulieren en bedrijven nu eenmaal beter.
Zelfs al zou je de auto niet opladen, dan nog is deze zuiniger dan zijn broertje zonder elektromotor. Dat kotm doordat de benzinemotor en de elektromotor naadloos samenwerken.
De ‘mild’ hybrid. Wie mijn eerdere post, o.a. op Twitter, heeft gelezen, herinnert zich misschien nog wel dat ik het volgende heb gezegd: ‘We zijn te laat begonnen met hybride en er te vroeg mee opgehouden’.
We hadden de techniek namelijk al voor de Tweede Wereldoorlog. Iedereen die ook maar het minste weet van auto’s, weet dat een versnellingsbak eigenlijk een onding is, die ook meteen aantoont, dat de verbrandingsmotor zelf eigenlijk ook een onding is. Veel te ingewikkeld. En ingewikkeld betekent ook veel onderhoud en veel energieverlies. Een elektromotor naast de brandstofmotor neemt, zoals Mitsubishi en Toyota laten zien, de noodzaak van een versnellingsbak meteen weg. De ‘mild hybrid’ combineert dan ook een kleine elektromotor op 48 volt met een brandstofmotor. Een zeer voordelig systeem omdat 48 volt systemen nu eenmaal aan veel mildere eisen moeten voldoen. En de uitstoot gaat ook enorm omlaag. De batterij aan boord kan dan ook relatief klein, licht en dus betaalbaar zijn. Een bekende mild hybdrid is natuurlijk de Prius en alle Toyota’s met een HSD aandrijflijn, zoals de Auris, Yaris en Corolla hybrid, alhoewel die niet op 48 volt maar op 200 volt werken. De batterij aan boord is echter slechts 1 Kilowattuur en zie wat een resultaat je daarmee bereikt. Nogmaals, dat konden we in de jaren dertig eigenlijk ook al en als dat al niet kon, dan zeker in de fifties en later.
Een hybride auto? Ook (juist) als particulier en zelfs als occasion een uitstekende keuze!